The colors of the flowering heather are rapidly fading now with the change of season. A whole range of new subjects is knocking on the door, and the sound is so loud that I cannot resist the urge to go on and leave the heather alone. Here is a final result from this past season. One of these mornings when the intended composition did not work out because the best part of the sky was behind me. The contrast with the sun peeking over the horizon in the right side of the frame was too much to handle without stacking filters. The result would have been a very noticable line across the frame and very dark bushtops. In cases like these, I usually take two or three exposures to cover the whole range of tones and blend them manually during postprocessing.

De heide is aan het vervagen nu de herfst er aan komt. Roze en paars worden langzaam overwoekerd door dofbruin. Een heel scala aan nieuwe onderwerpen staat aan de poort te rammelen en doet dat zo luid dat ik er wel aan moet toegeven. Dag heide! Hierboven een laatste resultaat van het afgelopen heideseizoen. Gemaakt op een van die ochtenden dat het niet wilde lukken met de beoogde composities omdat de lucht het mooist was aan de andere kant. Het contrast tussen voorgrond en de lucht met de opkomende zon was zo groot dat ik twee ND filters over elkaar had moeten plaatsen. Met als resultaat een duidelijk zichtbare lijn door het beeld en veel te donkere jeneverbesstruiken. In dergelijke situaties maak ik twee of drie belichtingen om alle tonaliteiten binnen de perken te houden, en voeg ik deze achteraf in de nabewerking handmatig samen.

Flowering Heather and Juniper at Sunrise; Canon 5D Mark III w. 16-35/4 L IS; tripod, remote release, manual blend of three exposures